Berätta om dig själv

Som alltid bör du anpassa svaret efter den typ av position du söker, samt hur företagskulturen och arbetsmiljön ser ut på den enskilda arbetsplatsen. Tänk på att svaret ska övertyga din motpart om att du passar perfekt för jobbet och företaget.

Om du söker jobb som receptionist kan det vara bra att lyfta fram att du är en socialperson som tycker om att arbeta med många olika människor och ge service. Om du söker jobb som som redovisningsekonom kan det vara bra att lyfta fram att du är en perfektionist som uppmärksammar alla detaljer, och vill vara säker på att allt är rätt och rikitigt. Söker du jobb som utvecklingsingenjör kan det vara bra att påpeka att du är en kreativ tänkare som gillar att utforska alternativa lösningar på problem men samtidigt ha ett öppet sinne om vad som fungerar bäst. Andra jobb kan det vara särskilt viktigt att du är effektiv och organiserad så att du är mycket produktiv på jobbet.

Förbered dig väl inför denna fråga och fokusera på det som skiljer ut dig från övriga kandidater, något som du är särskilt bra på eller någon eftertraktad erfarenhet som du vill lyfra fram. Undik långa utläggningar utan ge en kort beskrivning av dina unika egenskaper. Var gärna så konkret som möjligt, exempelvis berätta att du genom omstruktureringar inom din enhet ökade försäljningen och resultatet med visst antal kronor eller procent. Givetvis ska du inte berätta mer än du får enligt sekretess-avtal eller liknande.